Google AdWords
Google AdWords is het advertentieprogramma van het Google netwerk. Het advertentieprogramma werkt op basis van ‘Cost-per-Click‘ (CPC); dit betekent dat de advertentiekosten worden bepaald door het aantal klikken dat een advertentie genereert.
Adverteren in het Google zoeknetwerk
Het online adverteren, Search Engine Advertising (SEA), is een goede manier om potentiële klanten daadwerkelijk bezoekers van uw website te laten worden. Bij het online adverteren in het Google zoeknetwerk worden de AdWords advertenties getoond boven, naast en onder de organische zoekresultaten.
Met het advertentieprogramma van Google is het te beheersen wie uw advertentie te zien krijgt. Uw advertenties worden namelijk specifiek getarget op zoekwoorden van de zoekmachine gebruikers. Hierdoor kunt u uw advertentiebeleid richten op de voor uw bedrijf/instantie ideale prospects.
Met andere woorden Google AdWords is een middel om direct uw online vindbaarheid te vergroten, kwalitatief hoogwaardige leads aan te trekken en de conversie te verhogen.
Google AdWords is voor iedereen
Google AdWords is er niet alleen voor de bedrijven/instanties met grote budgetten. Bij het advertentiebeleid van Google draait het namelijk niet alleen om de hoogte van het budget. Want naast het toegekende budget is een er andere cruciale factor: de mate van relevantie die u als adverteerder te bieden heeft.
Bij Google staat relevantie hoog in het vaandel. De aanbieder van de meest relevante informatie wordt door Google beloont, namelijk aan de hand van de ‘Quality Score‘ (QS). Deze score wordt opgemaakt op basis van de kwaliteit van de bestemmingspagina en de ‘Clicktrough-Rate‘ (CTR) van de advertentie. Deze ‘Quality Score’ is vervolgens naast de maximale aangegeven ‘Cost-per-Click‘ (CPC) zeer bepalend bij de positionering (rangschikking van tonen) van de advertentie. Daarnaast heeft de ‘Quality Score’ ook invloed op de daadwerkelijk berekende CPC; dus hoe hoger de QS hoe lager de berekende CPC.
Google AdWords heeft bovendien geen verplicht minimum dagbudget waardoor de adverteerder kan bepalen wat hij dagelijks aan advertentiekosten wil spenderen.
Kortom, of u nou de beschikking heeft over een groot, middel of klein budget, Google AdWords kan helpen uw omzetdoelstellingen te realiseren.
Succesvolle Google AdWords campagne opzetten
Wanneer is een AdWords campagne succesvol? Dit hangt uiteraard af van de doelstellingen die men stelt. Wel is het zo dat een Google AdWords campagne succesvol is wanneer er veel kwalitatief hoogwaardige leads binnenkomen op uw website(s) tegen zo laag mogelijke kosten.
Veel bezoekers, maar geen conversie? Dit is een veel voorkomend probleem onder bedrijven die adverteren binnen het Google netwerk. Aan deze lage conversie liggen vaak meerdere factoren ten grondslag. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de AdWords campagne niet de ‘hot-prospects’ aanbrengt doordat er voor een verkeerde campagneopzet is gekozen, slecht opgestelde advertentieteksten en/of verkeerde targeting.
Daarnaast is het mogelijk dat ondanks er van deze genoemde missers geen sprake is, de campagne toch niet succesvol is. Een andere essentiële factor is namelijk de Usability van de website, oftewel de gebruikservaring van de bezoeker. Bezoekers moeten namelijk willen en (het liefst zo eenvoudig mogelijk) kunnen converteren op de website. Met SEA alleen komt u er dus niet. Om het beste rendement uit uw AdWords activiteiten te halen is het is noodzakelijk de Website Usability te optimaliseren en continu aandacht te schenken aan conversie optimalisatie.
Heeft u hulp nodig bij het opzetten van een Google AdWords campagne? Wilt u het rendement van uw Google AdWords campagne verhogen? Neem dan contact met mij op door op de onderstaande button te klikken.