Website Usability
Voor een website en webwinkel is naast het aantrekken van meer bezoekers via onder andere zoekmachine optimalisatie een ander aspect van essentieel belang, namelijk het bieden van een positieve gebruikerservaring voor de bezoeker. Dit wordt de Website Usability genoemd. Wanneer een bezoeker van een website of webwinkel dit bezoek als fijn ervaart zal deze eerder geneigd zijn over te gaan tot de voor de ondernemer gewenste conversie(s). Dit hoeft niet specifiek een aankoop van een product of dienst te zijn maar kan ook bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief zijn of de aanvraag van een brochure.
Optimale gebruikservaring
Om tot de optimale gebruikerservaring te komen is vaak een langdurig traject van monitoren en optimaliseren vereist. Daarom is het belangrijk dat u als ondernemer beschikt over een website of webwinkel u wel in de gelegenheid bent om aanpassingen te verrichten en de prestaties nauwkeurig te meten.
Omdat veel ondernemers gebonden zijn aan een CMS (Content Management System) waar de aanpassingsvrijheid beperkt is en de mogelijkheid tot testen en meten niet al te groot zijn, is het aan te raden een website realisatie traject te starten. Middels een nieuwe website of webwinkel kan er beter ingespeeld worden op de kansen die het internet te bieden heeft.
Optimaliseren door testen en meten
Het meten, testen en optimaliseren vergt veel inspanning maar komen de Website Usability zeer ten goede.
Waar op de website dient de belangrijkste informatie staan? Welk formaat of kleur moet onze belangrijkste call-to-action button hebben? Waar moeten de call-to-action buttons worden geplaatst? Over deze kwesties is veel onderzoek gedaan en is veel informatie beschikbaar. Toch zijn de daadwerkelijke resultaten afhankelijk van de branche, het producttype, type klanten en andere factoren. Het is daarom van groot belang om het bezoekersgedrag in kaart te brengen. Via verschillende Web Analytics programma´s, zoals Google Analytics, kan het gedrag van bezoekers worden geanalyseerd.
Het structureel kennis vergaren door het in kaart brengen van het bezoekersgedrag en het vervolgens benutten van deze kennis in optimalisatiewerkzaamheden is van essentieel belang bij het succesvol (online) ondernemen. Het structureel meten, testen en optimaliseren is essentieel voor (online) onderneming om zo het meeste rendement uit hun website(s) of webwinkel(s) te halen.
Heeft u hulp nodig bij het in kaart brengen van het bezoekersgedrag? Wilt u advies ontvangen om de Website Usability van uw website of webwinkel te verbeteren? Neem gerust contact met mij op via de onderstaande button.